Kyllä siitä vielä valio leivotaan!


Zermustiina kävi tiistaina taas hyppelemässä. Testasin sitä kisojen ohjauskuviota siinä puomin jälkeen, tein kaikilla eri kombinaatioilla. 


Erityisesti siis treenattiin puomilta keppeihin asti. Huonoiten toimi, kun tein valssin 6:n jälkeen, koska siinä valuu valssi väkisinkin liikaa A:n suuntaan, mikä on just valssin ongelma. Se ei sais valua taaksepäin, sillä kun olen siinä asennossa ja kuljen perse edellä, niin koiruus ei tiedä yhtään, mihin ollaan menossa. 

Kun muutin tilannetta niin, että 7 mentiin takaakiertona, niin sain valssin toimimaan, tosin tässäkin vaadittiin ensin muutama kerta palkkaamista kuutosen jälkeen. Zero ei yhtään osaa katsoa eteensä, katsoa mua ja nostaa jalat yhtaikaa. Mun pitäis ottaa projektiksi opettaa sille nää kääntymiset. Valssit suoralla onnistuu, mutta kun pitää kääntyä, se ei osaa katsoa ja kääntyä yhtaikaa. Onkohan tämäkin perua siitä, että me ollaan nuorempana treenattu kaikkia hirmu hienoja ja monimutkaisia ohjauskuvioita? Perusvalssit on jääneet unholaan? 

Paremmin toimi valssi seiskan jälkeen. Ainoa ongelma on irtoaminen, en luota siihen, että se irtoaa. Tätä pitää kyllä treenata lisää, muissakin paikoissa on välillä ongelma, etten ehdi, kun pitää varmistaa. En meinannut millään ehtiä valmiiksi seiskan jälkeen, aina olin tiellä. Pitäisi opettaa Zermu irtoamaan sekä itse opetella juoksemaan. Pitäisi myös opetella luottamaan siihen, että koiruus irtoaa ja mä osaan juosta. 

Takaaleikkaus kepeille taas ei ollut ongelma eikä mikään, se oli kaikkein paras vaihtoehto. Keppejä kokeilin myös voimakkalla sivuetäisyydellä sekä luoksekutsuna. Ei mitään ongelmaa. 

Treenilistalle siis: 
- Valssit (palkkaa eteen)
- Sivuetäisyyttä (-irtoamista)

Illalla vuorossa oli tokoa Malminkartanon sirkuskentällä. Zermu teki ruutua, zetaa ja tunnaria.

Ruutu: tää oli oikea menestystarina! Zermu teki ihan ihka oikean evl-ruudun ihan yhtään ihmettelemättä! On sillä jokin lamppu syttynyt tuolla vintillä! Oi että mä olin iloinen! Palkkasin eka parit merkit, nää oli tosi hienot. Sit kerran lähetin suoraan merkiltä ruutuun, tää oli kans tosi nätti. Sit kokeilin suoraan merkille ja ruutuun, tosi nätti! On mulla fiksu pieni lähesvalio <3 Ensi kerralla teen ruudun valmiiksi niin, ettei se näe askartelemista ja kokeilen suoraan merkille ja ruutuun ihan vaan testatakseni sitä. 

Zeta taas oli katastrofi mun osalta. Mun kävelylinja on kuulemma ihan perseestä :D Mä koko ajan hukkaan ne merkit, käännyt väärään suuntaan, kävelen siksakkia ja muutenkin mä kierrän ne tötsät väärään suuntaan. Koira jää aina mun ja tötsän väliin! Tää oli hyvä että mua muistutettiin tästä, en olisi tajunnut, mä luulin et pitää aina mennä ulkokautta... Kun otin pari istumista ja seisomista, Zero alkoi jo ennakoimaan käskytystä. Tätä pitää ottaa enemmän! 

Tunnari: Tää oli aika hyvä kans, otin ihan perustunnarin, koska ei olla aikoihin otettu. Oli aika hyvä, tosin kerran se vähän maisteli, tää ei ollut hyvä. Ei sinänsä hämännyt, kun laitoin nurmikolle pienelle ylämäelle, mutta tosiaan vähän maisteli. 

Uusia ideoita sain kans muiden treenejä seuraamalla: 

- Tunnariin voisi kokeilla isoa ympyrää, jossa keskellä istuu ihminen. Seuraavaksi vois kokeilla sellaista, että vierellä istuu ihminen, joka heittelee kapuloita sekaan, samalla kun koiruus haistelee. Idea kai on vahvistaa koiran itsevarmuutta, että se nostaa sen omalta haisevan heti, siitä huolimatta, että tulee muita vääriä kapuloita. Niitä omia on kuitenkin aina vaan yksi, niin eka oma, jonka koira löytää on pakosti se oikea. 

- Ohjattuun täytyy kokeilla vaihtaa maastoa kesken kaiken, esim et muu ohjattu on hiekalla, mutta oikea kapula onkin nurmikolla, ylämäessä tms. 

- Kaukoihin haluisin kokeilla häiriöitä. Me istuttiin koiran vieressä, toinen houkutteli namilla, toinen lelulla. Koira selkeästi hämääntyi aluksi, mutta rupesi sitten tajuamaan idean. Haluisin kokeilla Zerolle, kuinka häriöherkkä se on tai onko mahdollista saada se paineistumaan tällaisesta tilanteesta (mitä en tosin oikein usko). 

- Ruutuun voisi laittaa valmiiksi esim. ohjatun kapulat, joskin en usko, että Zermu edes kauheasti näitä huomaisi. 

Muita ideoita, mitä sain Emmiltä: 

- Ruudussa istuukin valmiina toinen koira
- Noudossa mä heitän kapulan, mutta toinen koira menee hakemaan, Zermu hakee vasta toisen kapulan
- Tunnarissa kaksi riviä, eka rivi on vääriä, tokassa rivissä vasta on oma. Tätä Elinakin ehdotti joskus. 

Kommentit

  1. Rasmuksen yksi lempi nimistä on Rambettiina :D Ruuti kääntyy helpommin vain Rumpettiin.

    Tunnarissa sitä, että keskellä on ihminen vois koittaa.
    Ruudussa koira vois olla aika hyvä, Ruutilla ehkä tuttu narttu tai Rasmus. :D Messarissahan ruutuun juoksi lapsi, eli voihan sinne joku ihminenkin mennä kun koira on juoksemassa sinne.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erikoisjäljen FH1 säännöt

Agikisat Riihimäki 12.10.

Tokon sääntötulkinnat ja yleisimmät virheet kokeissa