torstai 1. lokakuuta 2015

Sotasuunnitelmia tokoon

Nyt ois muutama ikuisuusprojekti loppuvuodeksi:

1. Sivulletulot

Prkl, mä haluun nyt vihdoin saada nää toimimaan. Oon hinkannu näitä vuosia, mutta se vaan unohtaa ne aina ja aina ne on vinot kokeissa. Ongelma on ehkä ollut se, että en ole juurikaan ylläpitänyt niitä ja palkannut liian harvoin treeneissä. Merkitys ei ehkä oo ollut Zerolle ihan selvä. 
- Kiinnitä jokaikisessä treenissä huomiota suoruuteen
- Palkkaa nyt muutaman viikon aikana jokaikinen sivulletulo
- Toisinaan voisi treenata lelupalkallakin, muutama vuosi sitten sain mukavasti topakkuutta sivuilletuloihin näin, saatoin esim. jättää lelun sivulle, eteen, taakse ja vapautin palkaksi. 
- Syötä iltanappulat niin, että aina muutama toisto ennen ruokaa. 

2. Luoksetulon suoruus

Toinen, mikä on ollut ikuisuusongelma ja tätä ollaan kyl hinkattu. Ei vaan tajua vieläkään, enkä tiedä oppiiko ikinä. Parantunut tää on kyllä, mutta täysin suoriksi en kyllä varmaan saa. Viime vuonna kokeilin opettaa tätä niin, että istuin ensin, sitten seisoin kyykyssä jne ja koiruus tulee jalkojen väliin. Tää toimi ihan hyvin, mutta lopetin ehkä liian aikaisin. Tätä voisi kokeilla taas vähän pitkäjänteisemmin. Toinen ongelma on aina ollut nopeus. 
- Pyydä eteen ensin istualteen, sitten esim. nojaten seinään, eri kulmista ja etäisyyksistä. Syötä iltanappulat näin. 
- Ulkona projektiksi nopeus. Palkkaa lyhyeltä etäisyydeltä täysiä jalkojen välistä. Toimi muutama vuosi sitten tosi hyvin. 
- Treeneissä ehkä vähän sama kuin sivulletulossa. En ole tarpeeksi palkannut siitä, enkä oikeastaan edes treenaa loppuosaa kovin paljon. 

3. Noutojen suoruus

Tää on ollut toinen ikuisuusongelma, joka on aiheuttanut harmaan hiuksen jos toisenkin. Jos ottais ensin projektiksi saada edes luoksarista suoran, niin sen jälkeen voisi paneutua samalla tavalla noutoon. Tai miks ei voisi yhtaikaa tehdä molempiakin, jos se auttaisi hahmottamaan. Lisäksi olisi kiva saada noudon loppuosa täpäkämmäksi. 
- Etene samalla tavalla istumisesta vähitellen seisomaan, kuten luoksetulossa. 
- Vetoleikki kapulan kanssa voisi parantaa otetta ja antaa sille rohkeutta tulla lähemmäs. Se on ollut hieman ujo tämän kanssa. 
- Takapään hallintaa pitäisi treenata, auttaisi kaikissa näissä. Tätä ollaan aiemmin tehty tosi paljon, nyt ei varmaan vuoteen... 

Sitten olisi treenattavien lista, joka on aiiiiika pitkä: 

1. Paikallaolo

- Istuminen hötkyilemättä ja tassuja siirtämättä, tähän en ole juurikaan kiinnittänyt huomiota
- Makuu rauhassa, vähän saa vilkuilla, muttei pyöriä kuin väkkärä
- Maahanmeno istumisen jälkeen, koomaus varmaan iso ongelma, ei treenattu ikinä
- Luoksetulo makuun jälkeen, tässäkin saattaa koomata
- Vieraat käskyt niin istumisessa kuin luoksetulossakin

2. Seuraaminen
- Käännöksiä taas hieman tiiviimmäksi, on hieman lepsunut
- Täyskäännös on myös aika lepsu ja tiputtaa kontaktin
- Pitkät kaavat otettava mukaan, keskittyminen herppaantuu
- Peruuttaminen työn alla, erityisesti käännökset sujuvimmiksi
- Perusasento, vinous erikseen, koomaa joskus pitkissä seuraamisissa ja istuu hitaasti
- Juoksussa paikka ja käännökset

3. Zeta
- Jäävien nopeus
- Seuraamisen täsmällisyys (kumpikaan ei varsinaisesti ollut ongelma, mutta ehdottomasti pidettävä yllä)
- Itse kiinnitettävä huomiota oikea etäisyys tötsistä, perusasentojen suoruus

4. Luoksetulo 
- Stopin nopeus ja epäpossuilu
- Maahanmenon nopeus
- Häiriökäskyt
- Lopun nopeus
- Loppuasennon suoruus
- Suora perusasento (nää kaksi erikseen treenin alla)

5. Ruutu
- Merkitön merkki ei vielä kovin hyvin toimi, menee hurjan helposti vinoon, treenaa erikseen
- Häiriömerkit ja nauhat merkittömässä merkissä
- Ruudun paikkaa treenattava hieman
- Ruudun korjausta esim. sivusta, etulaidalta ym. ei nyt toimi kovin hyvin
- Häiriönauhat, esineet ym. ruudussa
- Häiriökäskyt esim luoksetulossa
- Seuraamisen paikka luoksetulossa ihan ehdottomasti parannettava, valuu aina yli

6. Ohjattu
- Menee liian suoraan kapuloille, keksittävä jotain tähän
- Menee keskikapulalle liian helposti. Tähän on oikeastaan kaksi ratkaisua, joko yritän alusta asti opettaa uusiksi suunnat tai sitten teen jonkinlaisen ylivaikean häiriötreenin avulla selkeäksi, että keskikapula ei ole vaihtoehto... 
- Palautus suoremmaksi
- Merkki on aika hyvä ja täsmällinen, kuitenkin ylläpidettävä säännöllisesti

7. Kiertonoutohässäkkä
- Kierto on liian laaja, saatava kiertää merkki lähemmältä - lelu on tähän asti tehonnut ihan hyvin, tehtävä lisää
- Stopit nopeiksi ja varmoiksi, erit. istuminen vielä hieman hankala. Oon treenannut erikseen, pikkuhiljaa otettava osaksi merkkiä. 
- Ohjatun suunnat treenattava varmoiksi, nyt ei vielä täysin ymmärrä käsimerkkiä
- Erotettava tämä ohjattu oikeasta ohjatusta, ettei sinkoaisi takaviistoon. Myöhemmin voisi kehitellä tähän jonkinlaisen kuuntelutreenin, kun tämä on oikein varma. 
- Hypyt varmoiksi, ettei kierrä vaikka itse seison keskellä. Jos itse olen alussa hypyn kohdalla ja vähitellen siirryn keskemmälle, eiköhän se nopeasti ymmärrä
- Luovutusten suoruus

8. Tunnari
- Varmuutta: eri paikoissa, eri ihmiset, eri muodostelmia, paljon toistoja
- Malttia voisi treenata tekemällä aina välillä niitä isoja ympyröitä, mitä olen aiemmin tehnyt
- Pureskelu pois, yritän sitä nyt palkkaamalla lelulla. Samalla voisi tulla vähän nopeampi palautuskin. 
- Vireen säätelyä voisi tehdä silloin tällöin, olisi varmasti hyödyllistä sekin
- Erilaiset häiriötreenit, treenaa esim. lelujen, ihmisten ym. keskellä, ihminen/koira istuu keskellä, fudiskentän vieressä, hankalat paikat, agilityesteitä ympärillä jne 

9. Kaukot
- Vaihdot varmoiksi. Toimii jo ihan hyvin, mutta kertauksesta ei ikinä ole haittaa
- Vaihdot nopeimmiksi, erityisesti m-i on ikuisesti hidas, samoin m-s-m voisi olla nopeampi
- Eka vaihto on erityisen tärkeä
- Koomaaminen lopussa joskus kokeissa ongelma, treeneissä vaikea saada esille

10. Muuta mukavaa
- Häiriökäskyjä kaikissa liikkeissä
- Palkattomuutta, ensin kokonaisia liikkeitä, sitten ketjuttamalla useita liikkeitä
- Liikevälit merkityksellisemmiksi, palkkaa esim vasta seuraavan liikkeen suorituspaikalla
- Kehuja merkityksellisemmiksi, ensin suullinen kehu ja sitten lelu-/namipalkka
- Häiriöesineitä, kehänauhat, häiriötötsiä mukaan useammin treeneihin, jotta tottuu
- Vartalonhallinnasta olisi hyötyä vähän joka lajissa. Jalkojen nostot, peruuttaminen, tasapainotyynyt, kiertäminen, pyöriminen, ylämäkikävely, uinti jne. 

Siinä olisi aika kattava lista treenattavista asioista. Päästäänköhän me sittenkään vielä tammikuussa kisoihin...? :D 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti