Eteneviä ukkoja ja ajatuksia tyhjän opettelusta

 Hakutreenit Anidentin takana, vasemmalla puolella "laakson" yläpuolella avarassa maastossa. Neljä pistoa, joista kaksi haamuilla. Halusin kokeilla etenevää uudestaan, tällä kertaa avuilla. 

Ensin oikealle alas rinnettä haamu suoraan edessä, käänsin koiran ja maalimies eteni aluetta eteenpäin 15 - 20 metriä. Avustaja tähysti Kikin etenemistä ja huikkasi mulle, kun oli juuri saavuttamassa etukulman. Mä kipitin kovaa vauhtia eteenpäin keskilinjaa ja huusin Kikiä sen saavuttua etukulmaan. Kääntyi tähystäjän mukaan täydellisen hyvin eteenpäin ja nosti ukon suoraan edestä. Treenin alussa oli lievä takatuuli, joten luulen, että sai hajun vasta edettyään. Täydellistä. 

Vasemmalle suora pisto ilman apuja, tämä oli todella hyvä. 

Oikealle taas haamu, tällä kertaa maalimies eteni aluetta hieman keskilinjaa kohti. Tällä halusin varmistaa sen, ettei ala ajattelemaan, että haamu tarkoittaa aina sitä, että maalimies löytyy edestä päin. Tämä meni hyvin, eteni hienosti ja nosti ukon hienosti. Ihan hyvää motivaationkin nostamista tällaiset avut toisinaan. 

Viimeisenä vasemmalle suora pisto, tämä oli myös oikein hyvä. 

Voi Kiki, se vaan kerta kaikkiaan loistaa joka kerta ja mä en kohta enää keksi, miten haastaisin sitä tarpeeksi treeneissä <3 

Mä ajattelin vielä ensi kerralla kokeilla samaa, mutta tällä kertaa niin, että etenevä on kolmantena tai neljäntenä. Nyt halusin sen etukulmaan, koska varmistan näin, ettei Kiki käänny aluetta taaksepäin. Ensi kerralla pitää kuitenkin kokeilla tätä asetelmaa. Sen jälkeen voisi varmaan kokeilla tyhjää. Tämä on mulle joku ihme kynnyskysymys, vähän sama kuin aikoinaan suora pisto ilman apuja. Mä kokeilin vaikka mitä apuja ja koitin häivyttää ne hyvin hitaasti ja jatkoin vaikka kuinka kauan, ennen kuin uskalsin kokeilla ilman. Nyt tuntuu, että tyhjän kanssa on vähän sama homma. 

Tyhjän suhteen mulla on seuraavia ajatuksia: 

- Aion ensin kokeilla sitä etukulmaan, samasta syystä kuin edellä; näin sillä ei ole edes mahdollisuutta kääntyä taaksepäin aluetta. 

- Ei kuumia piiloja alueella, joten varmaan mentävä ensimmäisenä 

- Maalimies menee piiloon vasta tyhjän jälkeen, ettei nappaa hajua tyhjän aikana kauempaa. 

- Aion palkata sen tyhjän jälkeen samalla tavalla kuin maalimiehellä palkattais - ihan sama, mitä muut sanoo, mun mielestä tää on ainoa oikea tapa Kikille. Sen maalimiesmotivaatio on äärimmäisen kova ja se ei mielellään tule alueelta pois nostamatta ukkoja. Sen luoksetulo ei normaalissa arjessakaan toimi, eikä sitä sen takia voi pitää metsässäkään irti. Mun on siis annettava sille syy tulla pois kutsuttaessa, se ei saa oppia, että on ok haahuilla alueella kutsuista huolimatta niin kauan, kunnes saa hajun ihmisestä. 

- Ekalla kerralla taidan tyhjän jälkeen tehdä ihan normaalin piston (tai korkeintaan ääniavulla), mutta ei mitään puolipakenevaa. Otetaan nämä mukaan myöhemmin, kun tyhjä alkaa sujua ja voin alkaa kokeilla ilman välipalkkaamista. 

- Kiki on sen verran itsenäinen ja itsevarma työskentelijä, etten usko, että tyhjistä tulee sille kauhean iso juttu. Isompi kynnys se tuntuu olevan mulle. 

Tokoa joku päivä

Ihan hirveästi en ole tokoa treenannut, en oikein tiedä, mikä treenimasis mua on vaivannut koko syksyn. Nyt mulla kuitenkin on sunnitelma, joka auttaa treenaamisessa, vaikka se epäsäännöllistä onkin. 

Treenattu ollaan liikkeestä seisomista, seuraamisen 180° käännöksiä, noutoa ja kaukoja. 

Seisominen: jostain syystä ei vieläkään oikein meinaa toimia seuraamisen yhteydessä, mä en tiedä mikä tässä on. Tosi nätti edestä ja sivulla pööpöillessä, mutta ei seuraamisesta. Treenattiin myös paikallaan seisomista, tämä on ollut vaikeaa. 

Seuraaminen: oikealle täyskäännöksessä edistää helposti ja tämä näkyy erityisen selkeästi pysähdyttäessä heti käännöksen jälkeen. Nyt olen pikkasen ennakoinut käännöstä hidastamalla, näin toimii ihan hyvin. Vasemmalle kääntää kroppaa nykyään jo ihan hyvin. 

Nouto: pitkältä matkalta kapulaan kiinni juoksemista, tämä alkaa toimia ihan hyvin. Vähän meinaa toisinaan vaan ottaa vauhtia minusta. Viimeksi kokeilin myös jättää kapula sille, ei oikein meinannut tajuta, että se kapula pitäisi tuoda. Yritti tehdä vaan suoraa luoksetuloa. 

Kaukot: Tässä on ihan uusi ongelma M-I -vaihdossa. Peppu ei meinaa pysyä paikallaan vaan tekee nousun seisomisen kautta. Voi huokauksen huokaus. En saanut millään toimimaan. 

Oikealla seuraamista oon tehnyt lähinnä tasapainon vuoksi, mitään rallijuttuja ei muuten olla tehty. Toki olisi hauskaa jonain päivänä kokeilla voittajaluokkaakin, mutta mun täytyy melkein ensin ilmoittautua kisoihin, jotta innostuisin treenaamaan. Koronan takia kuitenkin kaikki on taas enemmän tai vähemmän seis. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erikoisjäljen FH1 säännöt

Agikisat Riihimäki 12.10.

Tokon sääntötulkinnat ja yleisimmät virheet kokeissa