Lohja 18.8.18 -- Kikin eka rallitulos!!

Mun pieni minimuru ylitti itsensä tänään elämänsä toisissa rallikisoissa. Tavoitteena oli saada tällä kertaa tulos, eli yli 70 pistettä. Kikin kanssa ei mikään itsestään selvyys, sen kanssa kisatessa on mukana aina jonkinlainen jännitysmomentti :D

Rata oli kivan oloinen ja helpohko, ei mitään mitä Kiki ei osaisi. Harmaita hiuksia ja vitutuksen aaltoja aiheutti pellon toisella puolella sijaitseva ampumarata, josta ei ollut kisakirjeessä mainintaa. Aivan järkyttävä pauke kuului sieltä ja olin jo valmis lähtemään kotiin, jos Kiki yhtään reagoi. Onneksi pauke loppui ennen alokasluokan alkamista eikä Kiki ollut moksistakaan.

ratapiirros tulee tähän

Seuraaminen oli pääosin nättiä, vaikka toki suoritus oli liian pitkä ja keskittyminen herppaantui. Käytin käskyinä sekä seuraamista että tähän-vapaamuotoista seuraamista, esim. spiraalissa ja pujottelussa en edes oleta, että se jaksaa pitää kontaktin.

Vasemmalle 360-asteen käännöksen sain toimimaan niin, että itse tein ihan reilun ympyrän ja liikuin itse riittävän reilusti - näin Kiki pitää kontaktin ja pyllyn ylhäällä.

Eteentulossa meni -1p KONTR, nyt sain vihdoin ja viimein aikaiseksi kysyä tuomarilta, mistä nämä pistemenetykset johtuvat. Yleensä kontrollivirhe tulee siitä, että koira koskee ohjaajaan tai on liian tiiviisti. Kikin tapauksessa eteentulo oli liian tiivis ja se tökkäsi nenällä mua haaroihin. Pitää kiinnittää siis jatkossa huomiota tähän - muistaakseni se on tokossakin melko iso virhe, jos koira on liian tiiviisti, tosin sitten taas pk:ssa se on jopa toivottavaa. Hankalaa.

Edessä peruutuksessa lähti ihan turhat -10p siitä, että viimeinen askel jäi lyhyeksi. En tiedä, mitä oikein ajattelin, tähänhän mä olen nimenomaan kiinnittänyt huomiota. Kuulemma aika yleinen ongelma, että se viimeinen askel jää vajaaksi. Turhat kymmenen pistettä, joista ei voi syyttää kuin itseään.

Yhden liikkeen jouduin uusimaan, muistaakseni just se peruutus, kun Kiki jotain sekoili ja tulikin sivulle eteentulon sijaan.

Käännökset pääosin tuntuivat hyvältä, mutta saksalainen täyskäännös on tosi löysä, siinä kohtaa Kiki helposti ajautuu kyltille tai jopa sen taakse, jos en itse muista jättää riittävästi tilaa ennen kylttiä. Takaakiertoa käännöksen yhteydessä täytyisi saada siis huomattavasti tiiviimmäksi jatkoa ajatellen.

Maahanmenoissa käytin reiluja käsimerkkejä, samoin eteentuloissa. Treeneissä täytyy kokeilla jättää nämä kokonaan pois, tähän kiinnitti Sennikin huomiota viime tokotreeneissä, että luoksetulo sujuu sinänsä hyvin, mutta nyt täytyisi muistaa jättää niitä käsimerkkejä pois.

Summa summarum, Kikille -14pistettä, tuloksena ALO 86p sija X.

Jatkossa kiinnitetään siis huomiota:
- Käännösten ja takaakiertojen tiiviys
- Käsimerkit pois maahanmenoista ja eteentuloista
- Seuraamisen kestävyyttä paremmaksi
- Treenataan kylttien kanssa toisinaan (vieläkin iso häiriö)
- Oma liikkuminen ja askelten pituus
- Liian tiivis kontakti (eteentulossa)

Koska tokossa menee varmaan vielä hetki, ennen kuin uskallan Kikiä kokeisiin viedä, taidan nyt kuitenkin yrittää saada sille RTK1 tämän vuoden aikana. Kokeita on pilvin pimein täällä etelässä ja Kikille rallikoe on aivan loistava tilaisuus harjoitella kisatilannetta ja yleistä hallittavuutta. Ensi kokeen tavoitteena on, että ei saataisiin yhtään -10p virhettä!


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erikoisjäljen FH1 säännöt

Agikisat Riihimäki 12.10.

Tokon sääntötulkinnat ja yleisimmät virheet kokeissa