Munkkipossu söpöilee ja treenailee

Zerppaliisa oli taas ahkera pieni munkkipossu tänään.


Aamulla Viikissä b-talon parkkiksella hakua. Nää umpparitreenit tekee sille kyllä ihan älyttömän hyvää, tuntuu et se rupesi miettimään jo tän yhden treenin aikana! Kaksi ekaa ukkoa oli lumivallin takana, ihan lähellä oli valeumpparit. Ekalla se meni tarkistaa umpparin, sitten keksi että maalimies olikin kauempana. Näytöllä tää höpsö pieni hömpelipömpeli ilmaisi umpparin, meni nätisi maahan ja häntä heiluen odotti, että palkka tulee. Aikansa odotettuaan se muisti, ettei tää ollutkaan oikea piilo. Voi että mikä hömelö :D

Tokalla mä huomasin, et se katteli umppariin päin, eikä edes yrittänyt käyttää nenäänsä. Se lähtikin tarkistaa sen ja eteni sit kohti toista umpparia. Kutsuin pois, selkeesti se rupes sit miettii et ei tää ollutkaan mikään tarkista-joka-mahdollinen-kolo -treeni, vaan et nenää piti käyttää. Ilmaisu oli hankala, ei eka meinannu ottaa rullaa ja yritti sinnikkäästi tarjota maalimiehelle. Mun kutsut kaikui kuuroille korville.

Kolmas oli oikee umppari, ihmetteli hetken hökötystä, otti rullan ja tuli sit takaisin. Neljäs oli aika hyvä, se selkeesti oli päättänyt mennä valeumpparin luokse, mut mä kieltäydyin lähettämästä. Muisti sit nenänsä ja käyttikin sitä ja löysi hyvin. Ilmaisu taas hankala.

Mun täytyy varmaan vielä vahvistaa tuota rullan palauttamista hieman. Se ei selkeestikään oikein hahmota koko ilmaisua vielä. Mietin, jos palkkaisin sen muutaman kerran ihan siitä, että se tuo sen mulle, en oo varmaan ikinä oikeastaan palkannut itse, vaan aina palkka on tullut maalimieheltä. Nyt vaan tuntuu, et ei Zerpalla oo mitään syytä tuoda mulle rullaa, johan pienen koiran järkikin sanoo, et jos maalimieheltä kerran saa kissanruokaa, niin miksi pitäisi nähdä ylimääräinen vaiva, että juoksisi takaisin keskilinjalle, ainoastaan juostakseen sitten takaisin ukolle hihna ja läskiperse ohjaaja perässä roikkuen?!

Illalla mentiin Jakomäen koululle tokoilemaan. Oli kyl superhyvä treeni, huomas heikkoudet selkeesti.

Eka tein seuraamisen ihan sellaisen voittajan kuvion. Aika harvoin me loppujen lopuksi treenataan pitkää seuraamista. Vasemmalle käännös oli huono, tää oli yllätys. Viime aikoina ollut tosi hyvä. Juoksu oli löysää, mä en vaan tiedä, mitä mä tälle tekisin, hinkkasin tätä varmaan koko syksyn... Pysähdyksissä perusasento oli huono ja pakittaminen ei suju ollenkaan, se tuli vinottain mun eteen. Tää on kyl tosi typerä juttu, ihan turhia pisteitä lähtee tosta. Mitään suurempaa vikaa ei ollut ja kaikein kaikkiaan seuraaminen on nättiä ja ehkä meidän vahvimpia liikkeitä.

Palkka tässä välissä. Seuraavat kaksi liikettä tehtiin kisanomaisesti putkeen.

Ruutu: Ite pysäytin hieman liian aikaisin. Emmin mukaan olen liian kiltti, mun stop kuulostaa enemmän pyynnöltä kuin käskyltä, eikä Zerpalla ole mikään kiire noudattaa sitä :D Joo, näin asia kyl on ja viel kun mä oon ite epävarma et onko nyt oikea paikka, ni se heijastuu käskytyksessäkin. Mun täytyy opetella hahmottamaan oikea paikka! Sain tän syksyllä aika hyvin treenattua. Lisäksi täytyy muistaa, et palkkaa erikseen stopista ja oikean paikan etsimisestä. Vähän epäreilua pysäyttää väärään paikkaan, olla palkkaamatta siitä et se tekee nätin stopin ja sit vaatia korjausta... Seuraaminen oli paljon parempaa kuin ennen, vaik edelleenkin saisi etsiä paikan reippaammin.

Luoksari: Tuntui et pienen mikkihiiren ilme jotenkin muuttui, kun se tajusi, et täs on tää juttu, ettei tuu palkkaa. Se ei noudattanut stoppia ollenkaan, tuli tyytyväisenä läpi. Vein takaisin ja eiköhän se tehnyt saman homman uudestaan. Sit olin et !!!!! ja johan pallokorva muisti, miten piti tehdä stoppi. Jännä juttu. Tosin mä sit pysäytin päin peppua. En hahmota näitäkään tötsiä.

Palkka ja tauon jälkeen tein viel tunnaria, pari ruutua ja hieman kaukoja.

Tunnarissa tehtiin ihan perustunnaria viimekertaisen turhan haastavan treenin jälkeen. Oli selkeästi epävarma, maisteli muita kapuloita ja tiputteli omansa. Jouduin tekee kolmeen kertaan, ennen kuin sain jokseenkin hyvän suorituksen. Tätä täytyy selkeästi treenata vielä paljon. Haluan, et se handlaa myös vaikeammat asetelmat ja tilanteet. Oon muuten miettinyt, mitenköhän paljon alusta vaikuttaa tunnariin? Esimerkiksi joku maneesin pohjahan voi haista tosi voimakkaasti hevoselle, ja jos koiruus ei oo tottunut sellaiseen paikkaan, miten se vaikuttaa tunnariin?

LAUANTAI

Treenasin vaan sisällä jotain pientä, kun masennuin ulkona vallitsevasta jääkentästä ja pakkasesta. Ei uskalla treenata missään, kun on liukasta. Ojankokin oli varattu topteamille, ihan tylsää. Tehtiin eteentuloa, ihan hyvin osas jo tarjota, vaikkakin ihan suoraan ei osaa vielä korjata. Kaukoja mä tein kans, i-s-m -vaihto oli vaikea, tassut liikkuu eteenpäin maahanmenossa. Lisäksi ennakoimisen poistoa. Kokeilin uutena projektina metallia. Mä oon miettinyt, että tää pito-ongelma alkaa oikeastaan jo nostosta. Kun se nostaa kapulan, se ottaa sen suun etuosalla ja kiikuttaa sitä kulmureiden varassa. Jos mä ite annan sille kapulan kädestä, se ottaa vahvan otteen takahampailla. Jos mä siis opetan sitä nostamaan kapulan suun takaosalla, saadaan otekin paranemaan. Naksuttelin siis nostoja.

PERJANTAI

Toissapäivänä mun oli tarkoitus tehdä oikeastaan sunnuntain treeni, mutta kiersin jokaikisen Jokiniemen kentän läpi, eikä ollut mitään epäliukasta paikkaa. Niinpä menin sellaiseen 5x15 metrin pläntille treenaamaan jääviä, kaukoja ja oman piilotusta.

Jäävissä tarjosi istumista seisomisen tilalla, ääh, tätä se ei oo tosi pitkään aikaan tehnyt. Seuraaminen oli tosi hankalaa, aina kun mä olin koiran ja seinän välissä, oli todella löysää enkä voinut hyväksyä. Sit ku koira oli mun ja seinän välissä, oli bueno. Ihme juttu. Kuitenkaan ei haitannut yhtään, jos seurautin seinää päin ja käännökset nurkassakin oli hyvät. Mikähän aivohäiriö tää nyt oli?

Kaukot oli hankalat. Se ei millään meinannut uskoa, että ekalla vaihdolla voi mennä myös istumaan. Joka ikinen kerta meni seisomaan. Otin pelkän suullisen käskyn, eikä tuntunut kuuntelevan yhtään. Täytyy vahvistaa hieman näitä suullisia, kun nää ei tunnu toimivan yksinään. Käsimerkkejä se kyllä kattoo tosi tarkkaan, tosin tänään sekoili niissäkin. Sit välillä teki sellaisia rumia istumisia seisomisen kautta. Lisäksi istuminen jää usein vajaaksi, todella ärsyttävää! Uuh, erityisesti eka vaihto on kyl sellainen, joka täytyy saada toimimaan. Jos se kosahtaa, koko suoritus kosahtaa.

Tunnari: Oman piilotusta lumikökön taakse. Ihan hyvin etsi, ei ongelmaa.

SIISPÄ PROJEKTINA
- Juoksu tiiviimmäksi
- Pakittaminen
- Vasemmalle käännös
- Perusasennot
- Ruudun pysäyttäminen
- Luoksarin possuilu pois
- Tunnaria paljon
- Metallin nostaminen
- Eteentulot
- Kaukot


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erikoisjäljen FH1 säännöt

Agikisat Riihimäki 12.10.

Tokon sääntötulkinnat ja yleisimmät virheet kokeissa