Hyppytekniikkatreeniä ja -koulutusta

Koulutus torstaina 24.7.  

Perussarja: 6 jalkaa 5 hyppyä, laskeutuu keskelle ihan hyvin. Saa harjoitella pianonsoittoa vielä enemmän. Painon siirtoa siis. Kasvavaa sarjaa vois harjoitella jo nyt, kaipais vähän lisää ponnekkuutta eteenpäin, pallo toimii ehkä vähän paremmin. Koira noi 10cm rimasta, sais hyvän painonsiirron alkuun. Huono rytmi ja hyppy töksäyttelevää, ei veny tarpeeksi kaarelle. 

Kehittää hyppylihaksistoa, ohjaa koiraa kokoamaan itsensä ja opettaa ponnistamista. Sopii alkulämpäksi tai ihan perustreeniksi, myös hyvä esim. sairasloman jälkeen tai palauttelevaksi treeniksi kokeen jälkeen. 

Set Point kotiläksyksi. Opettaa voimankäyttöä ja ponnistamista. Siinä korkeutta nostetaan maksimissaan 65 senttiin (ylärima) ja kahden hypyn etäisyys sama 6 jalkaa. Hyppää töksähtelevästi tässäkin, jalat eivät toimi jousena, jolla se ponnistaisi itsensä esteen yli. 

Apurima 6 jalkaa ennen okseria 15cm korkeudella. Okserin syvyys 0,5 - 2 jalkaa korkeudesta riippuen, takariman korkeus 15 - 65cm ja eturima 5 - 10cm alempana. Okserin korkeus nousee ja laskee treenin aikana noin 5 - 15cm askelin, toistomäärä maksimissaan viisi, ei järkeä tehdä enempää, ettei väsy. Lopetus aina samaan kuin aloitus. 

Painonsiirto pelkällä yksittäisellä matalalla okserilla, tätä voi tehdä vaikka joka päivä. Tässä pallo parempi ku kippo, nameilla se voi laskeutua huonosti takajalat rimalle, joten se kauemmaksi kuin pallo. Istuu lähdössä huonosti ja nojaa eteenpäin, tähän kiinnitettävä huomiota. Kurre-asento hyvä, kuitenkaan ei tarkoitus et viipyisi siellä vaan että käväisee ja heti kun fokus eteenpäin, niin lähetys. 

Takarima 20 - 25cm ja eturima vastaavasti 5cm alempana, etäisyys 0,5 - 1 jalka. Okserin korkeus ei treenin aikana muutu. Palkka kohtuullisen lähellä. 

Kasvava sarja voisi toimia Kikille hyvin, eli 6,7,8 ja 9 jalkaa. Targetti kauas, ettei jarruta hyppyä. Vaatii sen et koira ponnistaa voimakkaasti eteenpäin, et on se draivi eteenpäin. Hyvin näyttäisi osuvan keskelle hyppyjä. Kannattaa vaihdella tämän ja perusarjan välillä ja lisäksi yhden hypyn treeniä. Voi toimia alkulämppänä tai vaihtelevana treeninä. 

Hyppytekniikkakoulutuksessa oikeastaan vaan koulutetaan se hermosto. Lihaskunto on rakennettu lenkillä, uimalla jne ja koordinaatiota ja syviä lihaksia jumppaamalla. 

PK-hypystä muutama sana: 

Ennen koetta ihan vaan lepoa, ei ainakaan metristä kannata hypyyttää edellisenä päivänä. Parasta hypyn ja tekniikan kannalta on levännyt koira. 

Metrisen opettelussa kannattaa tehdä vaan yhteen suuntaan. Erikseen sit hyppy kapulalla. Ohjaajaa kohti kun hypätään, palkka jaloissa. Todella yleistä, että koira katsoo ohjaajaa silmiin, jolloin selkä ei mene kaarelle. Hyppää tosi korkealta ja kaaren korkein kohta on vähän ennen estettä. 

Toistoja vain 1-2 metrisessä. Ei syytä toistaa enempää, jos menee hyvin. Toisaalta jos menee huonosti, vika löytyy muualta. Korkeiden arviointia 70 - 110cm ja toistoja yksi. Ei ehkä aina sitä satasta vaan vaihtelee vähäsen, jotta aina joutui vähäsen arvioimaan korkeutta. Kokeessakin voi olosuhteet, esteet ja pohja vaihdella. 

Videoita en ole saanut kamerasta ulos, koska laturit, piuhat ja adapterit ovat hukassa. 

Sunnuntai 18.7. 

Navalan merenrantahiekalla illalla, perussarjaa 6 jalkaa ja nousevaa sarjaa 6 - 7 - 8 - 9 sekä yksittäistä okseria. Rimat noin 15cm (okserissa vaihteleva korkeus, takarima 20 - 35cm). 

Koulutus Maanantaina 19.7. 

Koulutus Tikkujutulla, nurmea. Perus- ja nousevaa sarjaa lämmittelyksi, etäisyyden arviointia pääteemana. 


Etäisyyden arviointia, nouseva ja sit laskeva. Vähemmän toistoja ku nyt treenissä, keskity tiettyyn etäisyyteen joka nyt oli haastava ja vaihtaa vaikka ihan jalka kerrallaan. Ajatus et löytäis kohdan ponnistaa, josta este jäis hyppykaaren puoliväliin. Ei haittaa jos tulee lisälaukkoja, kunhan eteneminen ja hyppy olis sujuva. Kolme 5 jalkaa ja vika 8-20 jalkaa. Korkeutta voi hivenen nostaa (nyt oli 10-10-10 ja 20), mut se ei treenin aikana muutu se korkeus jos etäisyys muuttuu. Apuhyppyjen korkeus 5 - 20cm ja vika hyppy voi olla 15 - 65cm, kunhan muistaa, ettei korkeus treenin aikana muutu (koska etäisyys muuttuu).  

Samaa väliä ei koskaan toisteta kahdesti, koska idea on nimenomaan opettaa koiraa arvioimaan etäisyyttä ja hakemaan ponnistuskohtaa joka kerta uusiksi. 

Väsyneenä tuli hankalan näköisiä toistoa, erityisesti 17 oli vaikea. 



Torstai 22.7. 

Treenit Navalassa hiekalla. Lämpäksi ensin nousevaa sarjaa ja sit perussarjaa, perussarjaa kapulan kanssa ja etäisyyden arviointia. 

Nouseva sarja: ekalla toistolla ponnisti kaukaa hypyistä, toka selkeästi paljon parempi ja enemmän voimaa. 

Perussarja: yksi toisto ilman kapulaa, sit pari kevyen ohjatun kapulan kanssa. Ei tuntunut vaikuttavan suoritukseen. Oli hyvät ja voimakkaat toistot, ponnisti mielestäni hyvin tuon nousevan sarjan jälkeen. 

Etäisyyden arviointi: 5 - 5 - 5 - 16/17/18/17/16 - Haki ensin 17 jalalla kolmea laukkaa, takaisin tullessa teki nätisti kaksi. Korkeudet 15 ja vika 20. 

Lauantai 24.7. 

Nopeat aamutreenit Navalassa. Lämpäksi perussarjaa ja sen jälkeen Set Pointtia. 

Perussarja: Pari toistoa (yksi poispäin ja yksi mua kohti). Rimat 15cm, etäisyydet perus 6-6-6-6

Set Point: 6-6-6-9 ja takarima 30-35-40-35-30 - en ottanut videolle, joten en oikein osaa sanoa tekniikasta. 

Keskiviikko 27.6. 

Sateen jälkeen Navalassa hiekalla. 

Perussarja: kaksi toistoa, yksi poispäin ja yksi mun luokse. Eka toisto vaikutti tosi ponnettomalta ja tassunjäljistä huomasi, että ponnisti tosi kaukaa, ei mitenkään nätisti keskeltä. Mä en oikein tiedä, mitä tälle tekisi. En myöskään osaa katsoa tekniikkaa ollenkaan. Ohjeissa sanottiin, että voimattomalle koiralle voi hieman lyhentää, niin mietin et uskaltaisiko ensi kerralla kokeilla esim. 5,5 jalkaa tai peräti 5? Toisaalta se tarvitsisi sitä kaasua enemmän, joten onko kokoava treeni kuitenkaan se, mitä se tarvii? 

Nouseva sarja: kaksi toistoa, tässä vähän sama, eka toisto jotenkin vähän ponneton, toka vähän parempi ja tähtäsi hieman keskemmälle. 


Etäisyyden arviointi: 5 - 5 - 5 - 9/11/13/11/9 - tämä ihan hyvä, vikalla käytti kaksi laukkaa, muuten yksi. 

Enempää videoita ei oo, koska iPaskan akku ei kestä pakkasta (hänen mielestä mikä tahansa alle hellelukeman on pakkasta). Hieman Kikiä tuntui ihmetyttävän mun sijainti sivussa, mutta osasi sit hakeutua lelulle kun hetken odotin. 

Kotiläksyt: 

  • Lämmittelyksi perussarja ja kasvava sarja
  • Voimatreeniksi setpoint
  • Etäisyyden arviointia eri etäisyyksillä ja korkeuksilla 
  • Päivittäiseen treeniin yksittäinen, matala okseri 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erikoisjäljen FH1 säännöt

Tokon sääntötulkinnat ja yleisimmät virheet kokeissa

Valkkuryhmän treenit 1.8.