Ansun heinäkuiset treenit sekä Suskin tottikset

Helteisenä heinäkuisena lauantaina Navalan nurmikolla. Ohjelmassa ruutua, paikkamakuuta ja hieman kaukoja.

Ruutu: mähän olen tehnyt toistaiseksi niin, että ihan palloa viemällä treenannut ruudun bongaamista ja sinne vauhdissa hakeutumista sekä sitten kosketusalustalla varsinaista paikkaa.

Ansu neuvoi, että bongaamista kannattaa tehdä vielä enemmän. Naksuttelemalla voi tehdä ihan erikseen bongaamista, mutta ehkä vielä tehokkaammin koiran saa ymmärtämään, kun ottaa hieman liikettä ruutuun päin ja vapauttaa sitten ruutuun. Näinhän mä olen kisoissa Zeron kanssa tehnyt, joten pitää alkaa tehdä Kikinkin kanssa näin. Kisoissa voi sitten suunnata koiran kävelemällä ruutua kohti.

Alustan kanssa mä aikoinaan edellisten koirien kanssa tein niin, että olen pitänyt alustaa aikalailla aina ja pikkuhiljaa pienentänyt sitä pois näkyvistä. Ansun neuvo sen sijaan kuulosti vielä järkevämmältä. Jo ihan alusta asti alustan voi jättää välillä pois ja palkata vaan ajoissa, kun koira on suunnilleen riittävän syvällä. Kokeiltiin tätä ja se toimi tosi hyvin Kikillä. Ainakin alkuun kannattaa ensimmäinen toisto tehdä alustalla ja sitten seuraavalla sen voi jättää pois. Ylipäätään Kiki muisti alustan tosi hyvin ja sen tarjoaminen on selkeästi sillä tosi vahvana. En ole vielä varsinaista merkkiä tehnyt muuta kuin kiertämällä, mutta paikkaan tämä sama voisi toimia myös.

Paikkamakuu: No tässähän on ikuisuusongelmina ensinnäkin häiriökäskyt alussa, makuussa se ei vaan kerta kaikkiaan jaksaisi pysyä sekä sitten paluumatkalla se saattaa jäädä koomaamaan eikä nouse.

Häiriöistä puhuttiin, mutta näitähän olen tehnytkin paljon. Varsinaiset häiriöt eivät ole iso ongelma, koska Kiki tietää jutun idean ja päättää olla menemättä lankaan. Ongelma onkin suunnittelemattomat sponttaanit häiriöt, esimerkiksi hiljaisessa hallissa puolen minuutin paikkamakuun jälkeen joku alkaakin hihkua tms. Näitäkin ollaan treenattu, mutta selkeästi pitää tehdä enemmän.

Paikkamakuun kriteeristä puhuttiin, sitä nyt ei saa joustaa ja niinhän mä olen ollut suht tiukkana. Sen sijaan käy siihen -käskyssä myönnän, että olen ollut turhan lepsu. Kiki pysyy vähän aikaa ja menee sitten puuhastelemaan omiaan ja joudun käskemään uudestaan. Tähän täytyisi ehdottomasti ottaa kovempi linja. Häiriöitä voisi ottaa myös tähän mukaan, Ansun mielestä se on koiran kannalta ehkä helpompi siksi, että ei tarvitse keskittyä varsinaisen maassaolon kriteereihin.

Kaukot: Nämähän on tosi nätit, jos vaan tekee. Se vaan kauhean mielellään kävelisi makuulta istumaan. Kurre-asennolla voi ainakin vähän korostaa sitä hyppäämistä. Mä en enää näin jälkeenpäin muista, mitä kaikkea muuta puhuttiin.

Tottista

Navalassa viime torstaina taas Suskin opeissa tottista. Tätä ei olla ihan hirveästi treenattu, koska olen niin paljon keskittynyt tokon alokasluokkaan. Nyt haluan alkaa kuitenkin taas panostaa tähänkin.

Hyppy: Tähän ehkä eniten kaipasin ideoita, miten edetä. Kikiä jännittää umpieste ja mä en ole oikein uskaltanut nostaa korkeutta. Todettiin, että ongelma taitaa kuitenkin enemmän olla mun päässä, Kiki hyppäsi oikein hyvin. Hyppytekniikkaa olen tehnyt aksaesteillä sarjana, mutta Suski antoi vinkin, että pk-hyppy kannattaa opettaa enemmin niin, että hypyttää pelkkää yhtä hyppyä suht läheltä. Sarjaesteillä koira oppii hyppäämään nättiä, laakeaa hyppyä, mikä on aksassa toivottavaa. Sen sijaan pk-hypyn oppiminen tällä tekniikalla voi kestää aika kauan. Metrisellä hypyllä koira tarvitsee enemmän takaosan voimaa ja hypyn tulisi kohdistua enemmän ylöspäin kuin eteenpäin. Omaan silmään hyppyetäisyys näytti tosi läheltä, mutta se toimi tosi hyvin. Kiki yrittää hypätä just sitä laakeaa hyppyä, tällä tavalla saatiin vähän ajatusta ylöspäin hyppäämisestä. Saatiin hyppykorkeuttakin nostettua aiemmasta reippaasti. Tätä täytyy ehdottomasti jatkaa.

Stoppi: Näyttää tosi hyvältä, nyt voisi ottaa enemmän etäisyyttä koiraan ja ottaa enemmän aikaa mukaan, jotta saisi paikalla seisomisenkin paremmin toimimaan. Stopin voi hyvin jo tässä vaiheessa ottaa sivulle ja käyttää aluksi vielä käsimerkkiä.

Luoksetulo: Tässä on ollut eteentulon törmäämisongelma. Tähän oli oikeastaan ihan yksinkertainen vinkki, astuu askeleen lähemmäs, kun koira lähestyy sopivasti. Näin sen on pakko jarruttaa napakasti, jos ei halua törmätä. Näin voi saada ylipäätään eteentulon napakaksi.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erikoisjäljen FH1 säännöt

Agikisat Riihimäki 12.10.

Tokon sääntötulkinnat ja yleisimmät virheet kokeissa