Noutopulmia ja hoopersmietteitä

 Navalassa aamutreenit Pian ja Boltin kanssa. Melko lämmintä ja aurinkoista oli. 

Ohjatun seuraamista liikkuroituna. Pia asetteli kapulat ja liikkuroi, olipa tosi vaikeaa! Kiki oli rakettina sinkoamassa kapuloille. Vois tehdä enemmän sitä, että lähteekin kokonaan toiseen suuntaan tms. Seuraaminen on enimmäkseen ihan kiva ja liikkeellelähdöt parantuneet, mutta kontaktin harppaantuessa mä yleensä vaan sanon siitä ja jatkan. Silloinhan se saa palkan epäonnistumisesta huolimatta. Voisi ehkä enemmin tehdä niin, että keskeyttää kokonaan ja aloittaa alusta. 

Noutoa: Muutama toisto ihan vaan kontaktia. Se ei oikein muista enää, että liikkuria ei saa tuijotella kapulaa ojentaessa, muisti parin toiston jälkeen. Vauhtinouto ohjatun kapulalla tosi hyvä, hyvä pito. Luovutuksissahan on mupeltanut paljon nimenomaan ohjatun kapuloilla. Tässä ehkä kannattaisi tehdä kaikessa rauhassa. Lelu kädessä voi toimia muistutuksena, että pitää keskittyä ja se toimikin yllättävän hyvin. Ei yrittänyt hyppiä tai varastaa. Kaikessa rauhassa ojentaa kapulan, pyytää sivulle ja irrottaa, kun hyvä. Irrotuksessa tärkeää, ettei kiirehdi, täytyy pitää ote vaikka koskisin kapulaan. 

Kierto: hyppykuja, jossa 5 hyppyä ja väliä noin 1,5 metriä. Ensin läheltä, lopulta kujan päästä, meni tosi hyvin. Ekalla toistolla yritti mennä hypyn kautta, sen jälkeen tajusi idean. Pari eteentuloa myös, nämä hieman kaukana, muuten hyvä. 

Mikään peti ei ole bordercollielle liian pieni.  

Lopuksi muutama toisto hoopersia, kun oltiin sopivasti aksakentällä. Yksittäisellä lähetyksiä kauempaa ja huomattavan sivusta. Nämä oli yllättävän vaikeita, alkoi toimia vasta, kun laitoin pallon lähes hoopin alle, jolloin ei voi kiertää. Nythän mulla on ollut targetti n. 5m päässä hoopista, ajatuksena että se hakeutuu sinne ilman, että mun täytyy jättää palkka eteen (varastaa). Olen yrittänyt vaihtaa omaa sijaintia niin, että olen välillä takana, välillä sivusta ja harvemmin edessä. 

Viimeiseksi 3 hoopin suora, ensin eteenlähetyksenä ja sitten sivulla. Jostain syystä sivuetäisyys oli tosi vaikeaa oikealta puolelta, tuli koko ajan mun luo. Mun takana tietty oli kiertomerkki unohtunut, hämäsikö se sitä? 

Mua mietityttää, onko yhden esteen treenaaminen liian tylsää Kikille. Periaatteessa haluisin ensin ihan yksittäisellä hoopilla sitä etäisyyttä, ennen kuin tekee pidempiä pätkiä, toisaalta siinähän se oppii erilaisia kiemuroita selvitellessä. Lisäksi taitaa olla vielä eri asia, lähdetäänkö paikalta vai liikkeestä. Ehkä mun pitää ensi kerralla kokeilla jotain 3 - 4 esteen kaarrosta vähän eri etäisyyksiltä ja sijainneista? Lisäksi pitäisi ottaa putket, tynnyrit ja portit mukaan. Porteilla en oo varma, mitä tehdään, käsitin että toimivat ikään kuin loivana kiertona/ohjaavat koiraa eteenpäin. Ohjauksia olen yrittänyt alusta asti ottaa mukaan mahdollisimman loogisesti, tämän muistan suunnilleen aksasta. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erikoisjäljen FH1 säännöt

Agikisat Riihimäki 12.10.

Tokon sääntötulkinnat ja yleisimmät virheet kokeissa