Tokoinnostus

Lauantaina: Valkkuryhmän toko 

Ansun tokot Navalassa, mukava leuto sää ja hieman pilvistä. Helletreenejä onkin tullut harrastettua aika paljon viime aikoina. Ohjelmassa noudon pito, seuraamisen peruutus ja kaukot. 

Pito: no tässähän se kiikuttaa kapulaa ja kääntää päätään, katselee tuomaria ja liikkuria ja ote on ihan liian kevyt. Samahan näkyy vähän noudon palautuksessa. Se on mennyt kyllä tosi paljon eteenpäin eikä mälvi yhtään niin paljon kuin ennen, mutta tuohon loppuun erityisesti kaipaan vielä parannusta. Mä luulen, että sitä vieläkin ahdistaa tulla mun lähelle kapulan kanssa ja haluaisi vaan luovuttaa sen mahdollisimman nopeasti. Pitoa en ole treenannut enää sen jälkeen, kun olin jo kertaalleen päättänyt siirtyä alokasluokasta eteenpäin. Nooooh, olosuhteet vähän muuttui ja sillee ja huomasin ilmoittautuneeni SM-joukkueeseen, minnekäs muuhun ku alokasluokkaan... Siispä kaivoin pidon naftaliinista ja tajusin, että tämähän voisi samalla olla ratkaisu noudon loppuun hiomiseen. 

Tähän asti olen tehnyt pitoa nimenomaan vireen kautta, hetsaamalla ja leikittämällä, mutta voipi olla, että rauhallisuus kantaisi tässä(kin) pidemmälle. Tämä oli alunperin Pian idea, mutta jatkettiin sillä tänään Ansun kanssa. Toimii tosiaan aika nätisti, keskittyy ja pitää hyvin. Aluksi palkka hyvinkin nopeasti. Lisäksi tehtiin liikkeen alkua liikkuroidusti ja pelkkää kapulan pitoa. Se saa vilkuilla liikkuria, mutta sen pitää hakea kontaktia muhun. Toinen, mikä helpottaa tosi paljon, on pieni etäisyys koiraan. Mä olen itse seissyt aina tosi lähellä, mikä varmasti vaikeuttaa aika paljon, jos Kikiä ahdistaa. Jos malttaa pitää vaikka puolikin metriä etäisyyttä, homma helpottuu aika paljon. Ai vitsit, mulle tuli taas vähän lisää motivaatiota tähän hommaan! 

Seuraamisen peruutus: Tässä toimii hyvin se yhden askeleen verran peruuttaminen, se osaa nousta ylös, kun siirrän vasenta jalkaa taakse. Viimeistään kolmen askeleen jälkeen se alkaa yleensä erkaantua peppu poispäin minusta. Tässä parasta on vaan pysähtyä ja odottaa, että hakee itse takaisin sivulle. Oikeastaan vähän sama idea kuin perusasennossakin, paitsi että koira seisoo. Toinen on tietty, että kääntyy itse vielä liioitellusti poispäin, mutta Kikillä olen tätä kokeillut ja helposti lähtee sit kiertää mun eteen. Peruuttamista ylipäätään pitää tehdä vähitellen, tasa-askelein vähän kerrallaan. 

Kaukot: Äh, ikuisuusprojekti, johon mulla menee vähän usko. S-I se kasaa itsensä aina taakse. Ansu sanoi, että se osaa painonsiirron ja tekee alun kivasti, mutta kasaa sen jälkeen takaosan alleen. Mun kannattaa nyt ihan kokonaan toistaiseksi luopua käskystä, koska se selkeästi on oppinut tekniikan väärin. Sit yhdistää sen jälkeen käskyn, kun se varmasti osaa sen. Takajalkatargetti olisi toinen, mitä ehkä vielä kannattaisi kokeilla. Pitää ehkä ihan erikseen ensin opettaa olemaan hötkyilemättä paikallaan alustalla. Nythän se on sählännyt ja säätänyt ja keskittynyt pelkästään takajalkoihinsa ja unohtanut kaiken muun. Mut ehkä pitää kokeilla vielä. 


Perjantaina: tokoa

Pian kanssa Navalassa kauniissa auringonpaisteessa, oli hyvin lämmintä. Ohjelmassa ruutua, vähän seuraamista, parit kaukot ja pitoa. 

Ruutu: tarkempana edelleen kriteerin kanssa, mä ja Kiki molemmat vähän sluibaillaan tässä. Isompi alusta olisi ehkä vielä helpompi, niin ei tarvitsisi niin sihtailla. Ilman alustaa meni tosi nätisti oikeaan paikkaan. Seis-käsky on ehkä tavallaan vähän turha, koska se kuitenkin itse pysähtyy, tosin se mielellään tulee pois samantien, jos en sano sitä. Tähän pitää kiinnittää myös huomiota, koska helposti siirtyy muuten kokeeseen. 

Seuraamista ihan lyhyt pätkä, ihan kivaa. 

Kaukot pari toistoa, nyt oon pikkuhiljaa ihan tyytyväinen tuohon istumiseen. Kävelee tosin vieläkin toisinaan, mut äh, en mä tiedä jaksaako tästä tehdä niin isoa numeroa... 

Pito: tässä ajatukset oikeastaan yllä. Pian hyvin kevyellä kapulalla toimi tosi hyvin, mä oon tähän asti tehnyt aina painavammalla, koska se monesti toimii paremmin. Luopumisen kautta niin, et namit lähellä naamaa ja kapula suuhun, toimi kivasti, kun on matalassa vireessä. Jatketaan tätä, samoin häiriöitä, et kävellään lähellä. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erikoisjäljen FH1 säännöt

Agikisat Riihimäki 12.10.

Tokon sääntötulkinnat ja yleisimmät virheet kokeissa