Hakukauden avaus osa Vekora

Jee, Vekorankin treenit vihdoinkin starttasivat ja pidettiin pienen, mutta pippurisen ryhmän treenit puomin takana kisamaastossa. Oli kohtuullisen lämmintä, päivällä oli ollut yli 20°C ja illallakin joku 18°C. Seurasin vähän Kikin jaksamista, hyvin näytti jaksavan koko treenin.

Kikille siis neljä pistoa, näköavuilla nyt kaikki ja kolme kuljetusta ja sisääntuloa.

Eka ukko oli umpparissa, jonka ovi jätettiin hieman raolleen. Kuulemma kiersi piilon vähän ihmeissään ja mietti, mistä pääsisi sisään. Itse pisto oli hieno ja kuljetus meni hyvin.

Seuraavat kolme ukkoa olivat niinikään hienoja, suoria pistoja, ampaisi kovaa ja löysi heti. Kuljetukset olivat hienoja ja tuli suoraan luokse, paitsi toisella ukolla se jäi hetkeksi haistelemaan ympäristöä ja sain huhuilla muutaman kerran. Oivoi.

Itse kiinnitin nyt kovasti huomiota siihen, että lähdin liikkeelle heti lähetyksen jälkeen. Huutamalla "hyvä" mä ajattelin, että koira saa vähän suuntaa siitä, mihin suuntaan mä lähden, tosin huomiota täytyy kiinnittää siihen, missä vaiheessa mä huudan. Kesken piston se menee hämilleen, joten mieluummin siinä vaiheessa, kun se on päässyt takalinjalle asti.

Sisääntuloista Sari huomautti, että haukkuva koirahan ei saisi koskaan poistua maalimiehen luota. Tätä en ole tullut ajatelleeksi, ehkä mun täytyy tosiaan jatkossa tehdä kuitenkin niin, että menen maalimiehen luokse, kuljetaan yhdessä matka X ja lähden siitä poispäin. Näin on huomattavasti mustavalkoisempaa. Täytyykin muistaa tämä jatkossa.

Sisääntuloista puheenollen mulle tuli mieleen, että ristelyäkin olisi hauska opettaa. Tyhjän jälkeen on kätevää, kun voi vaan heittää koiran keskilinjan yli seuraavalle pistolle. Pitää miettiä tätä, nyt kun on kahdet treenit viikossa, niin voi hyvin toiset treenit käyttää muuhun kuin etsimiseen. Samoin ilmaisua täytyisi tosiaan treenata myös.

Lähetyksistä mulle tuli mieleen, täytyykö koiran aina olla lähetyksessä vasemmalla puolella? Vaihtelemalla puolia mä voisin myös antaa koiralle osviittaa siitä, mihin suuntaan pitäisi kääntyä. Mä en oo aikaisemmin tullut tätä ajatelleeksi. Tosin, kun ottaa huomioon, miten älytöntä natsi-sota-ajan touhua pk-lajit ovat, niin en yhtään ihmettelisi, vaikka olisi puoli määrätty...

Tällaista siis tänään. Kunhan meillä on riittävästi jengiä paikalla, haluaisin kokeilla Norjalaista sekametsää. Siihen vaan taitaa tarvita enemmän kuin kaksi maalimiestä. Katsotaan tämän päivän treenejä. Hämmentävää kyllä treenata peräkkäsinä päivinä hakua, mulla on nyt ihan perjantai-fiilis, kun normaalisti treenit on torstaisin.

Kuva by Tuija Hurmekoski - joko mä olen kierrättänyt näitä samoja kuvia riittävän monta kertaa? :D 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erikoisjäljen FH1 säännöt

Agikisat Riihimäki 12.10.

Tokon sääntötulkinnat ja yleisimmät virheet kokeissa